Kärlek ~ Efter skilsmässan.

För mig har det varit självklart att våga kasta mig ut i livet och prova på att möta kärleken igen efter skilsmässan. Kanske lite för tidigt med facit i hand. Hade knappt hunnit vänja mig vid att jag skulle vara ensam innan jag mötte en man som gav mig ett gott magpirr. Modigt? Javisst! Funkade det? Nej. Lärde jag mig något? Ja, massor!

b9a488fd-b330-4a48-afd5-e9021d59eef4

– Att hitta kärleken efter en separation kräver eftertanke och mod, säger sexolog Malena Ivarsson i en artikel från 2018 som jag läste nu på Aftonbladet.

I artikeln står det att över hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. (Ganska hemskt egentligen). Men få vill leva ensamma resten av livet. Det var min väninna som berättade om dating via nätet och jag provade. Fick snabbt kontakt med en fin och trevlig kille med ungefär samma historia som mig själv.

Magpirret jag kände efter första dejten höll i sig i ganska exakt nio månader. Sen insåg han att han behövde mer tid att vara singel. Och jag insåg att det nog vore bra för mig också efter som jag aldrig var det. Vi skildes åt som goda vänner och hörs av nångång då och då.

Nu började mina funderingar på hur mitt liv ska se ut nu, ensamstående mamma, mitt i livet. Insåg snart att jag hade möjlighet att tänka om helt och ha en annan typ av relation än den jag levt i under så lång tid.

Kom fram till att jag ville ha liv varannan vecka där jag var hundra procent lilla Fleurs. Och en vecka där jag var bara min egen. Min tid då ville jag gärna dela med en man samtidigt som jag kunde få chans att utveckla mina egna intressen. Och jag ville kunna vardagslyxa!

Äta god mat, dricka vin, åka på SPA, umgås mer spontant med vänner. Helt enkelt unna mig saker som gav mig bra energi. Och så skulle jag säga mer ja än nej. Och så som jag tänkt så här det blivit. Min önskan om att finna en ny man att dela mitt liv med som vill leva som mig och med mig är just nu dessutom uppfylld ♡

Favvokillen minns vår första träff som något som direkt kändes speciellt. Han har vunnit mitt hjärta det här året. ”Det är viktigt att vara på samma våglängd och ha rimliga förväntningar på hur en relation nu kan fungera”, säger han och det gör mig så glad.

Kanske hade vi inte passat alls ihop för tjugo år sedan. Men nu med våra erfarenheter av livet, definitivt. Att söka sig vidare efter något nytt eller någon som kanske är bättre vill ingen. ”Ingen vet nåt om framtiden men vi måste ju våga tro på det här, ge det en chans.” säger Favvokillen och jag blir ännu gladare ♡

Att träffas som vi gör är perfekt. Vi har det bästa av två världar kan man säga där vi bestämmer hur vi vill tillbringa vår tid. För det mesta väljer vi varandra. I artikeln säger Malena att relationer kan se olika ut. Man behöver till exempel inte bo ihop. Ofta är det vi kvinnor som vill vara särbo. Gillar som bekant inte att bo själv men helst vill jag vara ”helgbo” 🙂

Skulle den nuvarande relationen inte funka plötsligt kommer jag bli ledsen ett långt tag för jag älskar verkligen att vara Favokillens Favvotjej. Men, artikeln gav gott hopp på slutet. För även äldre människor vill ha tvåsamheten.

– Människan vill av naturen leva i tvåsamhet. Viljan att älska och bli kär finns där, hos oss alla, högt upp i åldern säger Malena.

Det finns 70-åringar som söker kärleken på Tinder och andra sidor så det är bara att hoppa upp i sadeln igen i så fall. Bra där. Skam den som ger sig!

Du hittar artikeln här!

Kram Fru Didriksson ♡

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Starta en blogg på WordPress.com.

Upp ↑