Lilla Fleur ~ Optimera sommaren.

Här är en mamma som tänker med stora mammahjärtat och har Lilla Fleurs bästa för ögonen i precis allt. Vill optimera sommaren för henne men det är allt annat än lätt visar det sig. 

alex-perez-C_vVTUbiYSo-unsplash

Ända sedan skilsmässan är det sagt att vi, pappa och mamma, utgår från Lilla Fleur, vår dotter, och de önskemål hon har för att vara nöjd med sin sommar. Därför är det självklart för mig att vi pratar ihop oss om hur vi lägger upp vår semester så den blir optimal för henne. Tyvärr (och det här gör mig så ledsen) är det bara jag som i praktiken försöker när det väl gäller. Han gör inte det. Aldrig. Han sätter hela tiden sina behov före hennes och det känns så himla fel i mammahjärtat.

Detta är vad vi är ”överrens om” vi tre i gamla familjen: Varannanvecka läggs åt sidan under sommaren. Minst två veckor på raken, gärna tre om det går, är det vi ska satsa på. (Fyra var alla tre överrensom var för länge efter första sommaren 2015). Och vi, han och jag, ska alltid bestämma ihop före vi gör upp planer med andra.

Detta följer jag. Så när jag nu frågade hade jag ett blankt papper framför mig men med ett förslag som hade funkat superbra för vår dotter. Men icke, det tog stopp direkt i ett vändande sms. Han har ju redan sin första vecka i juli bestämd ihop med sin tjej ”Det blir ju den enda veckan vi får”. Exakt samma historia förra året, bara veckonumret skiljer sig åt. Och, det bästa för honom egentligen är ju ”egentligen att bara köra varannanvecka för det gör ju tjejen och hennes ex”. Dubbelsuck.

”Hur ska du och Favvokillen göra?” frågade han. ”Det vet jag ju inte förrän den gamla familjen har bestämt!”, svarade jag. ”När jag vet hur VI två löser sommaren bestämmer jag med honom. Det är ju så vi sagt att vi ska göra. Och varannan vecka är för övrigt inte aktuellt då lilla Fleur vill vara två veckor sammanhängande med oss på sommaren och det vet du.”. Det blev sms-tystnad i två dagar.

Tillslut kunde jag inte hålla mig och frågade om det inte var prioriterat för honom att lösa detta. Föreslog att jag kan ha våran tös hela juli om det är så men nej, det ville han ju inte när han ringde upp. Men gärna vecka X och Y som innebär att det blir inga två eller tre sammanhängande veckor på min sida med lillan …

Vi kom ingen vart, han tystnade. Helt. Efter skilsmässan har jag fattat att tystnad är hans taktik för att få mig att ändra mig när jag inte tycker som honom. Eller när det blir obekvämt. Eller när han inte kan erkänna att han klantat till sig. Det gäller inte bara sommar och semester, det gäller allt. Och det hände(r) ganska ofta. Tystnaden är förklaringen till avsaknaden av stora bråk och konflikter när vi levde ihop. För att slippa den gav jag nästan alltid upp. Även om sånt som var viktigt för mig.

Men det är slut på det nu. Inte för att han inte ska kunna vara med sin tjej. (Det är väl jättemysigt att få vara med sin kärlek på sommaren, det handlar ju inte om det!). Men det måste ju pratas om med mig innan det blir bestämt så att det funkar i hela det här bonusfamiljsystemet. Är trött på att bli  manipulerad på det här sättet och när det kommer till att göra vad som är bäst för min dotter så vill jag faktiskt inte ge mig den här gången.

Hon har tio veckor ledigt. Inga syskon att vara med på dagarna när kompisarna börjar dra iväg med sina familjer efter midsommar. Ingen stuga längre att åka till med kusin Bus som förrom åren. Hon kommer att vara helt låst hemma här i stan i sommar och det är det jag vill undvika. Så ja, det kändes skruttigt och det minsta vi som föräldrar kan göra är ju i alla fall försöka se till att det inte blir halva hennes sommarlov som blir så ensamt och trist…

I mitt förslag löste vi att hon hade oss lediga med henne i nästan sju hela veckor istället för fyra. Men det hade då krävt att han från början haft ett lika vitt papper som mig så som vi sagt och att han hållt sig till det vi bestämt – Hennes önskemål och hennes bästa. Nu leker vi istället tysta leken för hans och tjejens bästa. Känns så fel att jag vill gråta…

Favvokillen och jag planerar som sagt inte alls än. Vi vill försöka hitta tillfällen hela sommaren att vara tillsammans på har vi sagt. Det kan vara både med och utan våra barn. Men blir det en hel egen vecka när allt är klart då blir vi glada för den så klart men prio ett just nu är att få ihop sommaren för och med barnen våra ♡ Skönt att i alla fall vi är överrens.

Men, hur tusan gör alla andra frånskilda pappor och mammor för att lösa så det blir så optimalt i sommar som det går. (För barnens skull då  i första hand?)

Kram Fru Didriksson ♡

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Starta en blogg på WordPress.com.

Upp ↑