Lilla Fleur ~ Lite snopen blev jag allt…

Idag var Lilla Fleur nervös när jag lämnade henne på skolan. För första gången skulle hon få betyg och hon såg framemot det men ändå inte. Och nu när jag sett dem känner jag mig faktiskt lite snopen och jag hörde genom luren att hon nog inte var helt nöjd med dem fast att hon så att hon var det.

childhood-2483894_1920

Efter mötet med läraren i oktober har vi varit så himla nöjda och stolta över Lilla Fleurs skolarbete alla tre. Läraren informerade oss då om att om hon jobbar på så kommer hon nå målen hon satt upp för ÅK6 gällande betygsnivån. Hon hade något högre ambitionsnivå än vad jag och hennes pappa krävde av henne så att hon inte nått dem till 100 procent säger jag faktiskt inget om alls, det är bra med ambitioner!

Det jag funderar över är hur hon ska motiveras att komma dit nästa termin? Hennes nio B-mål har ett C och resten D-betyg. De sju C-målen har ett C, fem D och ett E. Hennes A-mål blev ett B.

För, hennes egen ‘amt lärarnasbild i oktober var ju den att hon jobbade på bra och var långt framme i sina ämnessteg och att hon därför skulle nå alla sina mål redan den här terminen. Så nu undrar mitt mamma-jag, Hur tusan går detta ihop 🤔? För hon ÄR superduktig det vet jag men kanske inte alltid så villig att göra det där lilla extra i redovisningar med mera som behövs nu när skolan ställer högre krav på eleverna.

Hmmm… kanske hon gjorde som sin mamma på högstadiet i ÅK8/9 och slappnade av lite väl mycket och helt glömde bort att kämpa måste man göra hela terminen ut?  😉

Sa hursomhelst glatt när vi pratades vid innan att hon ska vara nöjd med sin insats (hon är godkänd i alla ämnen!) och att det bara är att ta nya tag nästa termin om hon vill höja sig till de mål hon satt. Frågade hennes pappa vad hon sagt till honom och det var samma som till mig: Halvnöjd, nöjd med vissa och mindre med andra. Vi får börja följa upp lite mer smart och strukturerat från föräldrahåll sa vi nyss Lilla fina Fleur, det kommer bli bättre nästa termin ❤

Kram Fru Didriksson ♡

2 kommentarer på “Lilla Fleur ~ Lite snopen blev jag allt…

Add yours

  1. Har ni möjlighet att som förälder se betygen på proven o så i ngn portal? Jag menar att om lärarna sagt en sak och givit förhoppningarna o sen inte följt upp mess dottern om det avvikit i resultat från uppsatta mål så tycker jag det är fel. Det här kan då lätt bli att det inte är ngn idé att anstränga sig om man ändå inte får de betygen som lärarna flaggat för.

    Gillad av 1 person

    1. Tänkte ringa läraren och kolla vad vi som föräldrar kan göra annorlunda. Vi pratar om skolan varje dag hemma och dottern har varit öppen tycker jag om skolarbetet. De har avstämning med sin lärare 1 ggr i veckan och jag tycker det borde ges nån indikation då ja på vad som behöver justeras för att nå målen….

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Starta en blogg på WordPress.com.

Upp ↑